داستان ۳ شهر ستاره‌ای

با استفاده از رصدهای اخیر صورت گرفته توسط تلسکوپ VLT واقع در شیلی، منجمین موفق به کشف سه تجمع از ستارگان جوان در سحابی جبار شده‌اند. این کشف منجر به درک بهتری از نحوه‌ی شکل‌گیری خوشه‌های ستاره‌ای می‌شود و احتمال می‌دهد شکل‌گیری ستارگان پشت سر هم اتفاق می‌افتد که هر یک از این مراحل شکل‌گیری نیز خیلی سریع‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد روی می‌دهد. دوربین با میدان دید بزرگ تلسکوپ VLT که به “OmegaCAM” معروف است تصاویر بسیار دقیقی از سحابی جبار و جزئیات خوشه‌های ستاره‌ای موجود در این سحابی را تهیه کرده است. سحابی جبار یکی از نزدیک‌ترین زایشگاه‌های ستاره‌ای است که در فاصله‌ی ۱۳۵۰ سال نوری از زمین قرار دارد و محفلی است برای ستارگان کم‌جرم و حتی ستارگان سنگین. دانشمندان با استفاده از این تصاویر شروع به اندازه‌گیری درخشندگی و رنگ ستارگان این سحابی کرده‌اند و در کمال تعجب مشاهده کرده‌اند که سه نوع متفاوت از ستارگان در سه سن متفاوت در این سحابی وجود دارند.

این بسیار تعجب‌آور است که در ناحیه‌ی مرکزی این سحابی سه نوع متفاوت از ستارگان (از نظر سنی) وجود دارد. منجمین حتی این احتمال را بررسی کردند که تفاوت در سن ستارگان وجود ندارد و این تفاوت در رنگ و درخشندگی ستارگان به سبب گروه‌های ستاره‌ای مخفی ایجاد شده باشد (ستارگان را درخشنده‌تر و قرمزتر نشان می‌دهند)، اما این ایده نیز به کلی ویژگی‌هایی از خوشه‌های ستاره‌ای را القا می‌کند که قبل از این دیده نشده است. اندازه‌گیری‌های مربوط به سرعت چرخش و طیف ستارگان هم بر این نکته تأیید دارد که این ستارگان دارای سنین متفاوتی هستند. این یافته‌ها درک بشریت از نحوه‌ی تشکیل ستارگان را متحول می‌کند.

منبع